Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Φεβρουάριος, 2019

ΣΟΥΛΙ. ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΚΙΆΦΑΣ 1822

Εικόνα
ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ Για το Σούλι και την Ελλάδα Γράφει ο Σωτήρης Λ. Δημητρίου Κάστρο της Κιάφας ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΚΙΆΦΑΣ 1822 Μία είναι η πατρίδα, η Ελλάδα! Έλληνες είμαστε όλοι! Ό,τι συμφέρει στην κοινή πατρίδα την Ελλάδα, αυτό συμφέρει και στην  μερική, το Σούλι! Ένας είναι ο αγώνας. Ό,τι πάθωμε θα το πάθωμε όλοι μαζί . «Επρόκριναν ν’ αποθάνωσι παρά να αμαυρώσωσι το όνομά των δι’ απιστίας αποχωριζόμενοι ομοθρήσκων συμπολεμιστών». Τρικούπης. Το ίδιο γράφει και ο Σπηλιάδης. «Την πήρανε (την επανάσταση), με την συνηθισμένη τους ορμητικότητα και αποτέλεσαν την πρωτοπορεία των πολεμιστών της θυσιάζοντες το αγαπημένο τους Σούλι και εγκαταλείποντες όλες τις παραδόσεις της φυλής τους για να ενωθούν με τους νέους Έλληνες και να πάρουν κι αυτοί το όνομα Έλληνες». Γ. Φίνλεϋ. Έγραψαν όλοι οι Σουλιώτες μαζί ένα γράμμα στον Χουρσίτ. «Υψηλότατε Βεζίρ Μεχμέτ Χουρσίτ Πασά,           Το υψηλόν σου μπουγιουρδί ελάβομεν…Ευχαριστούμεν τον Θεό ότι εγνωρίσατε καλά, τα όσα άδικα έκ

Πύλιος Γούσης, ο αγωνιστής που κατηγορήθηκε ότι πρόδωσε το Σούλι

Εικόνα
Πύλιος Γούσης, ο αγωνιστής που κατηγορήθηκε ότι πρόδωσε το Σούλι στον Αλή Πασά. Γιατί αμφισβητείται η προδοσία του και πως προέκυψε η βαριά κατηγορία.   Ο Πύλιος Γούσης ήταν Σουλιώτης οπλαρχηγός και  αγωνιστής της επανάστασης του 1821. Αν και πήρε μέρος σε αγώνες των συμπατριωτών του εναντίον του Αλή πασά Τεπελενλή, έχει μείνει στην ιστορία ως «προδότης» του Σουλίου.  Ο Πύλιος Γούσης Σύμφωνα με την παράδοση, πριν το ξέσπασμα της επανάστασης, κατά την περίοδο 1800-1803, ο Γούσης έγινε όργανο του γιου του Αλή Πασά, του Βελή πασά, ο οποίος από το καλοκαίρι του 1803, είχε αναλάβει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά των Σουλιωτών. Πιθανότερη αιτία της μεταστροφής του ήταν είτε η φιλοχρηματία είτε οι οικογενειακές αντιζηλίες. Τον Σεπτέμβριο του 1803, ο Γούσης ήρθε σε συνεννόηση με το Βελή πασά. Του πρότεινε ένα σχέδιο κατάληψης του Σουλίου με αντάλλαγμα την απελευθέρωση ενός γαμπρού του, που κρατείτο όμηρος, καθώς και την παροχή μεγάλου χρηματικού ποσού.  Το σχέδιο θα πραγματοποι

Ο χορός του Ζαλόγγου

Εικόνα
Ο χορός του Ζαλόγγου: Τα γεγονότα και οι αναθεωρητικές απόψεις Ελλήνων ιστορικών Η φυγή των Σουλιωτών από τις εστίες τους – Οι Σουλιώτες στο Ζάλογγο – Η θυσία και ο ηρωικός χορός των Σουλιωτισσών – Οι απόψεις ιστορικών που αμφισβητούν όσα γνωρίζουμε Ο Δεκέμβριος του 1803, ήταν ένας μήνας που σημαδεύτηκε από την εγκατάλειψη του Σουλίου από τους γενναίους κατοίκους του, μετά τη συνθήκη με τον Αλή πασά και τη φυγή των περισσότερων προς την Πάργα. Δυο ηρωικές πράξεις όμως, το ολοκαύτωμα στο Κούγκι, από τον καλόγερο Σαμουήλ, με το οποίο θα ασχοληθούμε εκτενώς τις επόμενες ημέρες και η θυσία των Σουλιωτισσών στο Ζάλογγο με τον περίφημο χορό τους, συγκλόνισαν την παγκόσμια κοινή γνώμη και έδωσαν άλλη διάσταση στις έννοιες ηρωισμός, γενναιότητα και αυτοθυσία. Με τη θυσία και τον χορό των Σουλιωτισσών στο Ζάλογγο θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο. Θα αναφέρουμε και τις απόψεις Ελλήνων ιστορικών, που αμφισβητούν ότι τα γεγονότα εξελίχθηκαν όπως γνωρίζαμε (ή νομίζαμε…) μέχρι

Κούγκι: Όλες οι ιστορικές εκδοχές

Εικόνα
Κούγκι: Όλες οι ιστορικές εκδοχές για τη θυσία του καλόγερου Σαμουήλ το 1803, όταν ο Αλή πασάς καταλάμβανε το σουλιώτικο τετραχώρι! (Φωτό) Ποιες εκδοχές υπάρχουν για τη θυσία του καλόγερου Σαμουήλ το 1803, όταν ο Αλή πασάς καταλάμβανε το σουλιώτικο τετραχώρι; Κάθε ιστορία έχει την ταυτόχρονη και υστερόχρονη «μυθολογία» της. Το ίδιο συμβαίνει με την Επανάσταση του 1821. Στις παραδόσεις και στους μύθους της εξέχουσα θέση κατέχουν οι Σουλιώτες. Ανάμεσά τους ο Σαμουήλ και το Κούγκι. Η ιστορική έρευνα, έως τώρα, σε αντίθεση με την επίσημη ιστορία ή την εκλαϊκευμένη πρόσληψή της, καταλήγει ότι η θυσία του καλόγερου δεν έγινε ακριβώς κάτω από τις γνωστές σε όλους συνθήκες. Προβάλλουν κι άλλες εκδοχές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι «μειώνεται» ή απαξιώνεται το εθνεγερτικό μήνυμα που περικλείει. Η προεπαναστατική και επαναστατική ιστορία του Σουλίου είναι ταυτόχρονα έμβλημα, μύθος και πραγματικότητα. Πρωτοδημιουργός ήταν ο διαφωτιστής, ο συνοδοιπόρος του

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΥΛΙΟ ΓΟΥΣΗ

Εικόνα
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΥΛΙΟ ΓΟΥΣΗ     Γράφει ο Σωτήρης Λ. Δημητρίου   Βασίλης Παυλίδης  ( 1914 – 1983):   «Από την ελαφρότητα των νεωτέρων ιστορικών, γράφτηκε ως προδότης ο Πύλιο Γούσης». Έχει γραφεί σε πολλά βιβλία ότι στην κατάληψη του Σουλίου από τον Αλή Πασά πιθανόν να συνετέλεσε η αμφιλεγόμενη «προδοσία» του Πύλιου Γούση, ο οποίος, κατά την παράδοση, οδήγησε από ένα άγνωστο μονοπάτι τους Αλβανούς στα νώτα των Σουλιωτών.   Όμως για τον Πύλιο Γούση, τα πράγματα δεν είναι όπως μεταφέρθηκαν από τον Περραιβό. Ο Πύλιος Γούσης ήταν Σουλιώτης πολεμιστής, πολέμησε τα έτη 1800-1804 κατά των Τουρκαλβανών του Αλή Πασά, μέλος της Φιλικής Εταιρείας από το έτος 1819   και έπεσε ηρωικά ως αξιωματικός κατά την Έξοδο του Μεσολογγίου το έτος 1826. Το όνομα του Πύλιου Γούση είναι χαραγμένο σε έναν από τους τάφους στο Ηρώο Μεσολογγίου.   Πως όμως του βγήκε το όνομα του Πήλιου Γούση;               Η κακή φήμη βγήκε από τον συγγραφέα   Χριστ